Fenomeenonderzoek gokzuilen

Boekbespreking. Dit boek bevat de uitkomsten van een onderzoek naar het fenomeen gokzuilen, uitgevoerd door Tilburg University en Bureau Bruinsma, in opdracht van de Kansspelautoriteit. Gokzuilen zijn laptops, tablets of smartphones die in horecagelegenheden ter beschikking worden gesteld om op sportwedstrijden te gokken. De wedstrijden en quoteringen worden via het internet aangeboden, maar het inzetten op de wedstrijden en het uitkeren van eventuele speelwinsten gebeurt contant in de gelegenheid waar de gokzuil zich bevindt. De jaarlijkse omzet uit gokzuilen wordt geschat op ongeveer € 37 miljoen, waarmee het gaat om een van de grootste clandestiene vormen van gokken in Nederland. Aanbieders van gokzuilen opereren zonder vergunning en dus illegaal. Naast strijd met de kansspelwetgeving is het illegale kansspelaanbod ongewenst uit oogpunt van consumentenbescherming en het tegengaan van kansspelverslaving. Ook wordt de kansspelbelasting ontdoken en bestaat het vermoeden dat achter de plaatsing en exploitatie van gokzuilen zware criminelen schuilgaan.

Het onderzoek ziet op de wijze waarop de exploitatie van gokzuilen in Nederland is georganiseerd, de omvang van het probleem, de criminele achtergrond van de betrokken actoren en de mogelijkheden om het fenomeen (beter) te bestrijden. Het onderzoek is niet enkel repressief, maar ziet ook op de aanpak van het probleem: hoe kan de plaatsing en exploitatie van gokzuilen voorkomen worden en behoort regulering van gokzuilen tot de mogelijkheden?

Het boek is interessant voor de criminologisch geïnteresseerde lezer en geeft een goede inkijk in het fenomeen gokzuilen. Het onderzoek levert een aantal vernieuwende aanbevelingen voor een mogelijk grondigere aanpak van aanbieders van gokzuilen op. (PB)

A.C.M. Spapens & M.Y. Bruinsma
Fenomeenonderzoek gokzuilen
Den Haag: Boom criminologie 2015, 88 p., € 23,05