Hashtags, ze worden online steeds meer gebruikt. Ze duiden de bedoeling van je bericht, maar voegen tegenwoordig ook waarde toe. Het claimen van hashtags is een trend, waardoor de meest originele woordcombinaties op social media verschijnen. Een hashtag kan geassocieerd worden met een bepaald merk en draagt daarmee bij aan het imago en de naamsbekendheid. Een bekend voorbeeld is #TVOH, dat is geclaimd door het bekende RTL-programma. Door de positieve effecten van hashtags worden ze steeds vaker geregistreerd als onderdeel van een handelsmerk.

Hashtag-registraties
Social media is de oorzaak achter het toenemende aantal hashtag-registraties. Door de groei van social media de afgelopen jaren, is het tegenwoordig een essentieel kanaal voor merken. Als gevolg hiervan worden bijbehorende tools, zoals hashtags, steeds vaker gebruikt voor naamsbekendheid, klantbetrokkenheid en promoties. Bedrijven in de entertainment, online retail, reclame en mode profiteren het meeste van deze trend. Deze bedrijven promoten online de meeste producten. Om merkmisbruik te voorkomen, is het belangrijk om hashtags te registeren. Het maakt voor de registratie niet uit of je deze lang of kort (bijvoorbeeld voor een campagne) gebruikt. Als een bedrijf dit niet doet, dan biedt het de concurrent de kans om dezelfde tags te gebruiken. Dit kan leiden tot merkverwarring en daarmee verlies aan merkwaarde. Maar ook dure en tijdrovende rechtszaken zijn een mogelijk gevolg.

Meeste registraties
In Brazilië, Frankrijk en de VS worden de meeste hashtags geregistreerd. De Verenigde Staten is voor niemand een verrassing. Brazilië is een rechtsgebied waarin je voor elke classificatie een handelsmerk moet aanvragen. Dus waarschijnlijk ligt het aantal registraties daarom hoger dan wanneer Brazilië een multi-classificatie registratiesysteem zou hebben. Frankrijk is overigens wel een verrassing, omdat je niet direct aan dit land denkt als je het hebt over online focus. Een mogelijke verklaring is dat mode een grote branche is in Frankrijk en deze branche is zeer online georiënteerd is.iedereen op smartphones

Verwachtingen
Naar mijn mening is de opkomst van de hashtag nog niet voorbij. Wat minder dan tien jaar geleden op Twitter begon, is nu helemaal ingeburgerd. We zien het bijvoorbeeld ook terug op Facebook en LinkedIn. Daarmee verwacht ik dat deze groei van hashtags zal aanhouden. Daarnaast voorzie ik een andere trend in de gebruikersnamen op social media. Deze kunnen ook ingezet worden voor de naamsbekendheid. Het is dus verstandig om hierop te monitoren. Daarnaast raad ik bedrijven aan om continu nieuwe social media te analyseren, denk bijvoorbeeld aan Snapchat. Voor een wereldwijd merk is het goed om te weten welke social mediaplatformen groeiend zijn in de markt. Dit verschilt per land, China en Japan gebruiken bijvoorbeeld andere mediaplatformen dan Engeland en de Verenigde Staten.

Een eigen hashtag kan een bedrijf dus veel opleveren, mits de juridische aspecten in acht zijn genomen. Een registratie is daarbij een belangrijk onderdeel, of het nu gaat om lang- of kortdurig gebruik. Zeker in drukke tijden van kerstcampagnes is het van essentieel belang.