Een 21e-eeuws handelsmerkgevecht

Wie is de eerste persoon waaraan je denkt bij de naam ‘Kylie’? Is het Kylie Minogue, de 36-jarige Australische popster met een carrière vol hits? Of Kylie Jenner, de 19-jarige Amerikaanse tiener die beroemd is vanwege haar familie de Kardashians? Je zou kunnen zeggen dat het antwoord generatie-afhankelijk is. Een 50-jarige zou waarschijnlijk eerder Kylie Minogue zeggen, tegenover de Instagram-geobsedeerde tieners die eerder Jenner zouden noemen. Maar het feit dat er meerdere bekende Kylies zijn, heeft Jenner er niet van weerhouden om een aanvraag voor het handelsmerk ‘Kylie’ in te dienen bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO): een keuze die de branding voor haar scala aan Kylie schoonheids- en make-up producten zal versterken.

Zoals verwacht liet Minogue niet zomaar over zich heenlopen, aangezien zij al jarenlang in de spotlight staat als dé Kylie. Daarbij heeft Minogue in het verleden ook beautyproducten gepromoot onder haar voornaam. Om deze reden maakte Minogue bij het horen van de aanvraag van Jenner een agressieve move om Jenner’s handelsmerk te blokkeren. In de strijd met USPTO gooide de advocaten van Minogue in de strijd dat deze aanvraag het merk van Minogue zou ‘verdunnen’. Daarbij beschreven ze Jenner als een ‘secundaire reality tv-persoonlijkheid’, waarbij uiteraard werd gedoeld op Minogue als de primaire.

Media-aandacht

Het gevecht tussen de twee Kylies, dat volop aandacht kreeg in de media, werd vaak stilgezet voor onderhandelingen en discussies over een compromis, maar niets leek te werken. Tot januari 2017, bijna drie jaar na het indienen van Jenner’s aanvraag, toen kwam er breaking news: Minogue trekt zich terug uit de strijd. Meerdere media publiceerde onterecht dat Minogue de strijd had verloren en dat Jenner had gewonnen, terwijl op dit punt nog niemand iets had gewonnen of verloren. Het betekende simpelweg alleen dat Jenner de aanvraag kon vervolgen zonder verdere bezwaren van buitenaf.

Jenner’s rooskleurige vooruitzicht duurde echter niet lang, want slechts een paar dagen later werd de merkaanvraag geheel afgewezen. USPTO had eindelijk de beslissing gemaakt en het leek erop te wijzen dat Jenner niet de meest onderscheidende Kylie in de showbizz was.

Opnieuw was er een onjuiste berichtgeving in de media. Vele media meldden dat Minogue Jenner had verslagen, maar dit was wederom niet het geval. Omdat Minogue zich een paar dagen voor het besluit terugtrok uit de zaak, was de beslissing van USPTO genomen zonder enige invloed van buitenaf. Minogue won niet van Jenner, maar Jenner verloor van USPTO.

Met verschillende maten meten

Een interessante kanttekening is de manier waarop deze zaak in andere landen zou zijn behandeld. De Verenigde Staten koos een van de twee Kylies. Maar uit onderzoek van CompuMark blijkt dat in China zowel Kylie Minogue als Kylie Jenner erin geslaagd zou zijn om de naam ‘Kylie’ als handelsmerk geregistreerd te krijgen. Hierdoor zouden de Kylies allebei producten onder exact dezelfde naam kunnen verhandelen op de Chinese markt. Zo zie je maar hoe verschillend de patentregistratie per land is geregeld en hoe belangrijk het is om je daar in te verdiepen voorafgaand aan een aanvraag.

Jenner’s advocaten gingen in hoger beroep, direct nadat duidelijk werd dat de zaak was gesloten. Dus het lijkt nu misschien het einde, maar the battle of the Kylies continues.